Allmänna reklamationsnämnden
Departement:
Finansdepartementet
Grundat:
1967
Ledning:
Enrådighet
Org nr:
202100-3625
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en svensk statlig förvaltningsmyndighet som opartiskt och kostnadsfritt prövar tvister mellan näringsidkare (företag) och konsumenter. Den sorterar under Finansdepartementet och är listad av Kammarkollegiet som en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning. Efter att en konsument har gjort en anmälan rekommenderar ARN en lösning för tvister som uppstår från olika typer av avtal, såsom köp av varor, tjänster, eller andra nyttigheter. Det omfattar även tvister relaterade till ersättning för skador från näringsidkares ansvarsförsäkringar, tillgång till eller byte av betalkonton, samt ersättning ur en näringsidkares resegaranti. Förutom att rekommendera lösningar strävar ARN även efter att parterna ska komma överens själva. Dessutom informerar ARN både konsumenter och näringsidkare om sin praxis, stödjer kommunala konsumentvägledare samt genomför förtroendeskapande åtgärder gentemot näringslivet. Det är viktigt att notera att ARN är en opartisk myndighet och erbjuder inte rådgivning. För rådgivning kan konsumenter vända sig till kommunala konsumentvägledare eller Konsumentverket.